2018./2019. m.g. 2. semestris

2018./2019. m.g. 2. semestris

7.a, 7.b, 11. klase – “Vecrīgas pētnieks”

Pasākuma ietvaros tika apmeklēta VEF Kultūras pils, iepazīta ēkas arhitektūra, celtniecības vēsture, tika saņemta informācija gan par kultūras pasākumu apmeklēšanas iespējām, gan citām aktivitātēm, ko piedāvā jauniešiem VEF Kultūras pils. Gleznu izstādē skolēni interaktīvi iepazinās ar rūpnīcā ražotajiem izstrādājumiem un to attīstību līdz pat rūpnīcas likvidācijai 20.gs. 90. gados. Ekskursijas pirmā posma noslēgumā izglītojamie pildīja darba lapas, kurās atspoguļoja iegūtās zināšanas un savus priekšstatus par redzēto un dzirdēto.

Otrajā ekskursijas posmā skolēni devās uz Vecrīgu, lai klātienē iepazītos un izzinātu Vecrīgas kultūrvēsturisko vidi, darbojās grupās, jo katrai grupai tika doti individuāli uzdevumi atrast, noskaidrot informāciju par doto objektu, apzinoties tā nozīmīgumu konkrētajā vēstures posmā un mūsdienās.  Aktivitāte grupās tika organizēta kā jēgpilna darbošanās, jo uzdevumu veikšanai bija ierobežots laika limits, bija jāplāno meklēšanas stratēģija, ievācot ziņas par objektu, varēja izmantot jebkuru pieejamo informācijas avotu. Ekskursijas otrā posma noslēgumā tika apkopota un izvērtēta sagatavotā informācija. Labākajām komandām tika pasniegtas veicināšanas balvas un diplomi.

Audzinātāja stundā tika pārrunāta ekskursijas norise, skolēni dalījās pārdomās par ekskursijas gaitu un izteica viedokli, balstoties uz savu individuālo pieredzi, zināšanām, izpratni par vēsturiskajiem un kultūras procesiem. Latvijas vēsturē ieguva padziļinātas zināšanas par viduslaiku pilsētu, tās attīstību laikmetu gaitā, izzinājām pirmās brīvvalsts un padomju perioda rūpnieciskās ražošanas procesus un produkciju, kas bija atpazīstama visā pasaulē (VEF Minox, lidmašīnas, auto). Latviešu literatūrā skolēni skatījās fragmentu no mākslas filmas, kas uzņemta A. Konana – Doila romāna motīviem par leģendāro Šerlaku Holmsu un doktoru Vatsonu, jo Rīgā katru gadu notiek festivāls par godu romāna varoņiem.


6.a un 6.b klase – Dirty Deal Teatro izrāde “Nāves ēnā”

Šī bija izrāde- spēle, kurā skolēni bija nevis vērotāji, bet aktīvi dalībnieki. Izrādē aktieri- spēles vadītāji Jānis un Andrejs mēģināja saprast noveles varoņu rīcību un to, vai ikdienā mums nesanāk sastapties ar ļoti līdzīgiem cilvēkiem un situācijām. Izrādē bija būtisks skolēnu viedoklis un viņu līdzdalība, īsā laikā izlemjot, ko darīt un kā izglābties, ja skolēns pats būtu viens no tiem, kas atrodas uz atlūzušā ledus gabala. Tika meklētas atbildes uz jautājumu, ko katrs darītu, ja turpmākās 5 dienas būtu pēdējās katra mūžā.

Sagatavošanās izrādei notika literatūrā – noveles,, Nāves ēnā” analīze, tēlu un situāciju raksturojums.

Savukārt audzinātāja stundā pēc izrādes tika organizēta diskusija – cilvēka rakstura īpašību izpausmes neordinārās un kritiskās situācijās.


5.a un 5.b klase iniciatīvā “Skolas soma” – caur mākslu, zinātni un rotaļlietu pasauli atmodināt radošo izziņas garu mācību ekskursijā “Jaunais zinātnieks”

Bērnu zinātnes centrā “Tehnoannas pagrabi” tika piedāvātas vairākas izglītojošas, zinātni popularizējošas interaktīvas izstādes, kurās apvienojās pedagoģija, zinātne un māksla. Centra apmeklējuma laikā skolēniem bija iespēja novērot, kā atdzīvojas rotaļlietas un darbojas modeļi un objekti, kas ļauj iepazīt cilvēka maņu orgānu darbību – greizie spoguļi, māja bez sienām, kaleidoskopi, planetārijs, labirints tumsā un daudz kas cits. Radās iespēja iepazīt sevi un apkārtējo pasauli, darbojoties dažādās izzinošās atrakcijās, uzdevumos un spēlēs. Priecēja tas, ka skolēni nodarbības laikā darbojās ar lielu interesi, aizrautību un sajūsmu, jo viss, arī netveramais un mākslinieciskais, tika pamatots eksaktās un dabas zinātnēs. Bērnu zinātnes centra “Tehnoannas pagrabi” ekspozīcijas ir ne tikai kā “ideju banka” skolu pedagogiem, bet tās ir arī iedvesmas avots ģimenēm un konsultāciju vieta dažādu profesiju pārstāvjiem.

Audzinātāja stundā skolēni vērtēja profesijas, kurās noderētu zinātnes centrā iepazītās tehnoloģijas. Sporta stundā redzēto zinātnes centrā izmantoja šķēršļu joslas organizēšanai skolas pagalmā.


Iniciatīva “Skolas soma”

6.martā 7.c klases skolēni apmeklēja Rīgas ZINOO centru un devās izzinošā piedzīvojumā par aizraujošo zinātnes un mākslas pasauli. Sagaidot skolēnus, vadītājs mudināja izzināt un pētīt skaņas, krāsas, smaržas, izspēlēt orientēšanās spēli. Jauniešiem bija iespēja radoši sacensties augstākā papīra torņa būvēšanā, tā tverot pasauli atšķirīgos veidos, izzinot to un radot ko jaunu.


Piektdien, 8.martā, 8.b klases skolēni apmeklēja Rīgas Motormuzeju, kur darbojās tehniski radošajā darbnīcā “Elektromotori”. Kā zināms, ar elektromotoriem aprīkoti auto iegūst arvien lielāku popularitāti. Bet kā elektromotors ir veidots? To skolēniem bija iespēja izzināt un eksperimentā no dotajiem materiāliem izveidot pašiem savu homopolārā motora modeli ar stiepli. Nodarbībā skolēni varēja demonstrēt savas zināšanas par enerģijas veidiem un atjaunojamo enerģiju. Eksperimenta laikā jaunieši izmantoja iegūtās zināšanas dabaszinībās un fizikā, kā arī uzzināja daudz jauna, kas noderēs fizikas priekšmeta apguvē turpmāk.
Skolēni iepazinās arī ar muzeja ekspozīciju, uzzināja dažādus interesantus faktus par autobūves vēsturi pasaulē un Latvijā. Jauniešus izbrīnīja tas, ka elektromotoram ir vairāk nekā 100 gadi un ka cilvēki ar šādiem motoriem aprīkotos auto pārvietojās vēl pirms iekšdedzes auto dzinēju ēras.


8.martā 3.b klases skolēni piedalījās mākslas un tehnoloģiju meistarklasē – vaska wrapu veidošanā un sveču liešanā. “Bee in ” īpašniece pastāstīja par bišu iedalījumu un uzbūves īpatnībām, medus un vaska ievākšanas procesu, tāpat visiem bija iespēja pagaršot bišu maizi un ziedputekšņus, liet sveces un gatavot wrap vaska drāniņu. Sveču liešanai skolēni izvēlējās sev tīkamu formiņu, mācījās nostiprināt degli, ieliet formā vasku un apgriezt lieko materiālu. Tika iepazīts arī sarežģītais vaska wrapu veidošanas process. Skolēniem īpaši patika praktiskās darbošanās process, kura laikā bija daudz jautājumu gan par bitēm, gan svecēm. Pēc ekskursijas gan skolēni, gan skolotāja atzina, ka “Bee in” apmeklējums bija vērtīgs, jo palīdz izprast tēmas dabaszinībās, kas saistītas ar Latvijas dabas resursiem, to izmantošanu ikdienā.


3.c klases un 4.a klases skolēni darbojās Motormuzeja tehniski radošajā darbnīcā. Tur skolēni uzzināja daudz jauna par gumijas īpašībām un to, kā laika gaitā attīstījušās automobiļu riepas. Darbnīcā praktiskajā nodarbībā ar ķīmijas novirzienu skolēni veidoja katrs savu atlecošo bumbiņu. Darba gaitā ievēroja drošības noteikumus un vadītāja norādījumus, sekoja darba instrukcijai, darbojās ar ķīmiskām vielām. Pēc nodarbības bija laiks, kad katrs varēja izmēģināt savu izveidoto atlecošo bumbiņu. Skolēni arī uzzināja, kā ar to rīkoties mājās, ja tā mainījusi formu un savas īpašības.
3.c klases skolēni patstāvīgi devās ekskursijā muzejā. Tur, klausoties skolotājas vai muzeja darbinieku paskaidrojumus, aplūkoja ekspozīciju. Ar lielu interesi iesaistījās un izmēģināja interaktīvos piedāvājumus.
4. a klase gida pavadībā iepazinās ar muzeja ekspozīciju. Ekspozīcijas apskates laikā ieguva apstiprinājumu vairākām tikko mācītajam dabas zinībās par materiāliem un izgudrojumiem.


20.februārī 8.a klase apmeklēja Latvijas Nacionālo operu un baletu. Ekskursijas laikā skolēni paplašināja savas zināšanas par Latvijas kultūras vēsturi, kā arī par Latvijas Nacionālās operas un baleta izcilajiem māksliniekiem. Skolēni tika iepazīstināti ar ēkas vēsturi, uzzināja par to, ka ēka vairākas reizes degusi un tikusi atjaunota. Skolēniem bija piekļuve telpās – darbnīcās, kuras nav pieejamas citiem skatītājiem un kurās veido apģērbu baletdejotājiem un operdziedātājiem. Tāpat bija iespēja mazliet pabūt mēģinājumā, iepazīties ar mūsdienu tehnoloģijām uz skatuves, gaismas un skaņas aparatūru. Pēc ekskursijas, diskutējot par redzēto, daudzi nolēma apmeklēt Latvijas Nacionālās operas un baleta priekšnesumus, jo tad uz notiekošo Baltajā namā viņi skatīsies citām acīm.


Iniciatīva “Skolas soma”

13.februārī 2.a un 2.b klases skolēni skolas zālē skatījās Valmieras drāmas teātra izrādi “Bērns vārdā Rainis”. Izrādes pamatā Jāņa Pliekšāna (Raiņa) literārais mantojums, biogrāfijas un bērnu dienu zemes izpēte ceļojumos un etīdēs. Tā kā pirms izrādes skolēni jau bija iepazinušies ar Raiņa bērnību, lasījuši Raiņa dzejoļus, tad bija aizraujoši vērot, kā notiek ģēnija tapšana, radošā gara iemiesošanās. Tā ir izrāde par puisēnu Raini, kas domāta ne tikai bērniem, bet arī pieaugušajiem. Aktieri izspēlēja visu – Raiņa fantāzijas tēlus un viņu pašu, viņa vecākus un vīzijas, viņa rotaļu lietas un spēļu biedrus.